Citta (Mind Or Consciousness)

Citta (Mind Or Consciousness)

Citta (Mind Or Consciousness) Viewers(1)

Citta (Mind Or Consciousness)
That Which is Conscious of An Objects is Mind
We are conscious of objects all the time. This nature of awareness of objects is
called mind or consciousness. Here awareness does not mean comprehension by
knowledge or wisdom. It means ability to take in objects through sense organs.
Six objects of senses, six forms of consciousness:
All forms of sight (ruparammana)
All forms of sound (saddarammana)

All forms of smell (gandharammana)
All forms of taste (rasarammana)
All forms of touch (photthabbarammana)
All other perceptible senses (dhammarammana)
On seeing a visible object, consciousness of sight appears. On hearing a sound,
consciousness of smell appears. On sampling a scent, consciousness of smell appears.
On feeling a touch, consciousness of touch appears. On perceiving those five
objects of senses and all other perceptible senses, consciousness of mind appears.
Thus, the capability of taking in an object concerned is called mind or consciousness
(citta).

चित्त (मन या चेतना)
जो किसी वस्तु के प्रति सचेत है, वह मन (चित्त) है।
हम हर समय वस्तुओं के प्रति सचेत रहते हैं। वस्तुओं के प्रति जागरूकता की इस प्रकृति को
मन या चेतना कहा जाता है। यहाँ जागरूकता का अर्थ ज्ञान या बुद्धि द्वारा समझ नहीं है। इसका अर्थ है इंद्रियों के माध्यम से वस्तुओं को ग्रहण करने की क्षमता।
इंद्रियों के छह विषय, चेतना के छह रूप:
दृष्टि के सभी रूप (रूपरम्मन)
ध्वनि के सभी रूप (सद्दारमण)
गंध के सभी रूप (गंधरमण)
स्वाद के सभी रूप (रसरमण)
स्पर्श के सभी रूप (फोत्तभबरमण)
अन्य सभी बोधगम्य इंद्रियाँ (धम्मरमण)
दृश्य वस्तु को देखने पर दृष्टि की चेतना प्रकट होती है। ध्वनि सुनने पर गंध की चेतना प्रकट होती है। गंध का स्वाद लेने पर गंध की चेतना प्रकट होती है। स्पर्श महसूस करने पर स्पर्श की चेतना प्रकट होती है। इंद्रियों के उन पाँच विषयों और अन्य सभी बोधगम्य इंद्रियों को समझने पर मन की चेतना प्रकट होती है। इस प्रकार, संबंधित वस्तु को ग्रहण करने की क्षमता को मन या चेतना (चित्त) कहा जाता है।

Comments

Leave a Comment

Expr.Time::