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Mind wanders alone
Consciousness appears and vanishes very swiftly. More than one lakh crore of
units of consciousness can appear and vanish within one snap of fingers. The appearance
and vanishing are so swift that two or three units of consciousness seem to
be able to perceive two or three objects at the same time. As a matter of fact, two or
three units of consciousness do not appear at the same time. They appear one after
another in very quick succession. After one unit of consciousness has perceived an
object, another one takes in another object in quick succession.
While sitting on a scented bed, eating and watching singers, and dancers, we
notice that there are five senses objects present, namely, sight, sound, smell, taste
and touch. The mind does not take in these five objects all at the same time. Only
after perceiving the object, which we prefer most, we perceive other objects one after
another. Thus, two or three or many units of consciousness do not appear at thesame time.
Consciousness appears one at a time, so it is said, "Mind wanders solitary."
Moreover, by the word 'wander', it does not mean going about; it can take in an
object at a far away location. In perceiving a sense object a single unit of consciousness
is not enough for full comprehension. A good number of units of consciousness
are required to appear after another in succession. As many billions of
such units can appear and vanish within one snap of fingers we think we perceive a
form as soon as we see it; we know a sound as soon as we hear it; or an aroma as
soon as we smell it or we fell a touch as soon as we come into contact with it.
मन अकेला ही भटकता है चेतना बहुत तेजी से प्रकट होती है और लुप्त हो जाती है। चेतना की एक लाख करोड़ से अधिक इकाइयाँ एक झटके में प्रकट और लुप्त हो सकती हैं। प्रकट होना और लुप्त होना इतना तेज होता है कि चेतना की दो या तीन इकाइयाँ एक ही समय में दो या तीन वस्तुओं को देखने में सक्षम लगती हैं। वास्तव में, चेतना की दो या तीन इकाइयाँ एक ही समय में प्रकट नहीं होती हैं। वे बहुत तेज़ी से एक के बाद एक प्रकट होती हैं। चेतना की एक इकाई द्वारा एक वस्तु को देखने के बाद, दूसरी इकाई तेज़ी से दूसरी वस्तु को ग्रहण करती है। सुगंधित बिस्तर पर बैठे हुए, खाते हुए और गायकों और नर्तकियों को देखते हुए, हम देखते हैं कि पाँच इंद्रिय वस्तुएँ मौजूद हैं, अर्थात् दृष्टि, ध्वनि, गंध, स्वाद और स्पर्श। मन इन पाँचों वस्तुओं को एक साथ नहीं ग्रहण करता है। केवल वह वस्तु, जिसे हम सबसे अधिक पसंद करते हैं, को देखने के बाद ही हम एक के बाद एक अन्य वस्तुओं को देखते हैं। इस प्रकार, चेतना की दो या तीन या कई इकाइयाँ एक ही समय में प्रकट नहीं होती हैं।
चेतना एक समय में एक ही बार प्रकट होती है, इसलिए कहा जाता है, "मन अकेला भटकता है।" इसके अलावा, 'भटकना' शब्द का अर्थ इधर-उधर भटकना नहीं है; यह किसी दूर स्थित वस्तु को भी ग्रहण कर सकता है। किसी इंद्रिय वस्तु को समझने के लिए चेतना की एक इकाई पूरी तरह से समझ पाने के लिए पर्याप्त नहीं है। चेतना की कई इकाइयों को एक के बाद एक लगातार प्रकट होने की आवश्यकता होती है। ऐसी कई अरब इकाइयाँ एक झटके में प्रकट और गायब हो सकती हैं, इसलिए हमें लगता है कि हम जैसे ही कोई रूप देखते हैं, हम उसे पहचान लेते हैं; हम जैसे ही कोई ध्वनि सुनते हैं, हम उसे पहचान लेते हैं; या जैसे ही हम उसे सूंघते हैं, हम उसे पहचान लेते हैं या जैसे ही हम उसके संपर्क में आते हैं, हम उसे छू लेते हैं।
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